Dinsdag 10-08-1999 23.50 uur

Hotel Taj Samudra - Colombo

Gisteren heb ik het verhaal niet kunnen afmaken, want we zaten te veel te kletsen. Dus nu het vervolg.
We kwamen om 16.15 uur op Colombo luchthaven aan. Dankzij de oplettendheid van Henk waren we de eerste die de paspoortcontrole door kwamen. De koffers kwamen ook redelijk snel en de douane stelde niets voor. Dit in tegenstelling tot wat ik in de boeken had gelezen. Het moest namelijk heel streng zijn, maar we werden helemaal niet gecontroleerd.
Op het vliegveld konden we ook meteen een traveller cheque inleveren. Er waren zo’n 15 loketten van 5 verschillende banken met allemaal dezelfde koers. 100 Rupiah is ongeveer 3 gulden.
Er stond keurig iemand van Walker’s tours op ons te wachten. De warmte buiten viel mee en we waren al snel op weg naar Colombo. Het vliegveld ligt namelijk zo’n 35 kilometer bij Colombo vandaan. We deden er een uur over, want het was druk op de weg. Ze rijden hier links en al het verkeer loopt en rijdt op dezelfde weg. Brommers, auto’s, vrachtwagens, tuk tuks, voetgangers, handkarren etc. Om 17.45 uur kwamen we bij ons hotel aan. Het ziet er schitterend uit. Onze kamer heeft uitzicht op een smalle strook strand en de Indische oceaan.
We hebben eerst even lekker gedoucht en wat gedronken. Vervolgens gegeten in Navratna, het Indiase restaurant van het hotel. Het eten smaakte heerlijk, dus dat belooft veel goeds. Daarna lekker geslapen (want we hadden wel wat uurtjes gemist in het vliegtuig). Vanmorgen lekker ontbeten. Ze hadden van alles: pannenkoekjes, broodjes, jam, omeletjes etc. Er was uiteraard ook warm eten, maar dat hoefden we niet te hebben.
Om 10.00 uur stond onze gids Adjidh (ik hoop dat ik het goed schrijf; je zegt Adjiet) voor ons klaar. Een hele vriendelijke gids die al 10 jaar in het vak zit en veel weet te vertellen. We reizen met een nieuwe Mitsubishi Galant, een 2000 cc turbo, vertelde de gids ons trots. Met airco, wat veel belangrijker is. We maakten een stadsrondrit en dat vergde veel geduld. Het verkeer is heel erg druk. Schitterend om te zien dat zo’n stad leeft. Overal is bedrijvigheid, want bijna alles wordt op straat gedaan.
Hele oude en gloednieuwe gebouwen staan naast elkaar. Ze hebben hier ook de “Twin Towers”. Veel lager dan in New York, maar net zo indrukwekkend in zo’n oude stad met een armoedige indruk.
Overal zijn checkpoints met politie en militairen tegen de terroristen. Maar verder merk je er helemaal niets van dat er oorlog is met de Tamil tijgers.
We stopten eerst bij een kleine Hindoetempel. Ik kreeg van een mannetje die de tempel liet zien een stip op mijn voorhoofd. Heel grappig. We kwamen er wel achter dat de mensen hier wel geld verwachten als ze iets voor je doen of als je foto’s van ze maakt. Dat is wel even wennen.
Vervolgens gingen we naar het museum van de Nederlandse tijd. Daar staan veel oude meubels (met geheime laden) en oude munten e.d.
Daarna naar een Boeddhistische tempel met een grote verzameling Boeddhabeelden uit de hele wereld en andere zaken. We mochten ook de knokkels van de hand van Boeddha zien. Die liggen daar in een lotusbloem van puur kristal. De tempel heeft ook een olifant met slagtanden die elkaar kruisen. Ze zeggen dat eerst links over rechts zat en plotseling (ja ja) was het andersom.
We hebben ook nog een markt, een straat met allemaal juweliers en heel veel mooie gebouwen gezien. Het stadhuis (gebouwd door de Engelsen) doet sterk aan het Witte Huis in Washington denken.
Na terugkomst in het hotel geluncht en lekker gezwommen in het zwembad. We hebben net in de “Golden Dragon” gegeten, het Chinese restaurant van het hotel. We hebben nog nooit zo lekker Chinees gegeten. Het was echt uitmuntend. De prijzen zijn hier trouwens vrij pittig. Een halve liter fles lokaal bier kost zo’n f 6,50 en een flesje cola zo’n f 2,50. Het eten kostte gisteren ongeveer f 60,- en vanavond f 130,-, maar daar zat ook een fles rode wijn bij van f 45,- en een cognac van f 18,-. We hebben het er dus even van genomen.
Morgen gaan we om 08.30 uur echt met de rondreis beginnen. We hebben er erg veel zin in.